dinsdag 3 april 2012

Sexueel misbruik

Een heel naar gevoel krijg ik bij al die vreselijke verhalen uit de media over sexueel misbruik. Je wordt toch als mama helemaal gek bij het idee dat iemand jouw kindje misbruikt. Ook mijn mannetje gaat 3 dagen in de week naar de oppas. Oke, ik moet eerlijk zeggen; ik heb te lieve ouders en een lieve schoonvader waar ik mijn kereltje volledig toevertrouw. Maar een dag per week gaat hij naar de crèche. Hij vind het daar superleuk om te spelen met z'n vriendjes Puk en Gijs. Een tevreden en moe mannetje als we hem ophalen. Een lief lachje om z'n snoetje. Toch, hoe ik de leidster ook vertrouw, hoe lief hij ook is als hij naar z'n juffen zwaait. Stiekem is er altijd die angst. Wat gebeurt er daar midden op de dag? Hoe gaan ze met m'n mannetje om? Is er weleens iets voorgevallen daar, wat ze voor hun hebben gehouden? Zou iedere moeder zo'n onderbuikgevoel hebben? Je laat je allermooiste bezit achter bij mensen die je niet of nauwelijks kent. Ik heb daarom uitgezocht waar je als mama op kan letten:


HERKENNEN VAN SEXUEEL MISBRUIK:

Babyleeftijd: Op babyleeftijd kunnen hechtingsproblemen ontstaan, huilen, voedingsproblemen, slaapproblemen, vertraagde ontwikkeling, weinig brabbelen en lachen.

Peuterleeftijd: De peuter kan zich terugtrekken, bang zijn voor de ouder, driftig zijn, een vertraagde psychomotorische en/of spelontwikkeling hebben.

Kleuterleeftijd: De kleuter kan bovengenoemde signalen tonen en bovendien moeilijk naar of juist van school kunnen, rolomdraaiing (bezorgd zijn om de mishandelde ouder), bovenmatig afhankelijk of juist overmatig zelfstandig zijn, behang afscheuren, terugtrekken in het spel, na buitenspelen niet naar huis willen.

Lagere school: Naast bovengenoemde signalen, weinig zelfvertrouwen, labiel, slechte resultaten of juist indrukwekkend goed presteren, niet vrolijk, soms zeer onopvallend of juist heel lastig in de klas.


In Nederland is de volgende stichting opgericht: http://kindermisbruiknee.nl In Nederland valt nog veel te verbeteren als het gaat om de preventie van misbruik, de aangifte van misbruik en de opvang van slachtoffers. Deze stichting zet zich hiervoor in.





Lieve mama's, als jullie ooit vermoedens hebben voor sexueel misbruik, aarzel niet en grijp in! Je kan altijd bij je huisarts terecht en hij/ zij zal je naar de juiste instanties sturen waar je terecht kan voor begeleiding en ondersteuning.





Geen opmerkingen:

Een reactie posten